Εκπαιδευτικοι στοχοι

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες προάγοντας την συνεργασία. Μέσα από την βιωματική προσέγγιση, έχουν την ευκαιρία να ασκήσουν την παρατηρητικότητα τους, να εξοικειωθούν με το εκάστοτε έθιμο μελέτης, με την έννοια της φύσης και του παρελθόντος (π.χ. συζήτηση για την ανομβρία και την ορθή χρήση του νερού-έθιμο Ρούσσας).

Η δημιουργική διαδικασία συμμετοχής στα παραδοσιακά έθιμα έχει ως αντικείμενό της, την ανάδειξη και προώθηση στοιχείων πολιτισμού. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της δημιουργίας (π.χ. κατασκευή ομοιώματος χελιδόνας ή στολισμός κλαδιού ελιάς για το έθιμο Ειρεσιώνης) και αποκτούν συνείδηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αξιολογούν τα πολιτιστικά επιτεύγματα ως προϊόν της ανθρώπινης συλλογικής προσπάθειας και κατανοούν καλύτερα τη σημασία της συνεργασίας.

Η αναβίωση των ηθών, εθίμων, παιχνιδιών και συνηθειών της λαϊκής μας παράδοσης γίνεται το μέσο που συνδέει το παρελθόν και την ιστορία (π.χ. καλανταρίσματα Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς) με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα (πώς και γιατί αναβιώνουν μέχρι τις ημέρες μας). Η γνώση του παρελθόντος γίνεται κινητήρια δύναμη για νέα δημιουργία, ώστε να αποτελέσουν οι ίδιοι οι μαθητές μέρος του πολιτισμικού γίγνεσθαι και να γίνουν ενεργά και δραστήρια άτομα.

Συνειδητοποιούν τη σημασία της προστασίας και της διαφύλαξης της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ενίσχυση της υπευθυνότητας, της αυτοπεποίθησης, της προσωπικότητας και της ικανότητας του μαθητή για την υιοθέτηση θετικών τρόπων και στάσεων ζωής, επιτυγχάνεται μέσα από την παιγνιώδη μορφή των εθίμων(π.χ. προστασία του περιβάλλοντος).

Στους στόχους που αφορούν άμεσα τους μαθητές μπορούμε να προσθέσουμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων,(π.χ. Σουσσαρίτσα έθιμο από την Αρναία Χαλκιδικής όπου οι μικροί μαθητές προσπαθούν να ρίξουν το κόκκινο αυγό όσο πιο μακριά γίνεται χωρίς να σπάσει, συντονισμός κινήσεων).

Κοινωνικοποίηση και δραστηριοποίησή τους με την ανάληψη πρωτοβουλίας(π.χ. έθιμο Καμήλας και Ντιβιτζή από τη Θράκη όπου οι μαθητές μπαίνουν σε ομοίωμα καμήλας και προκαλούν την φύση να γίνει παραγωγική), ώστε να οδηγηθούν στην αυτοπραγμάτωση και την παραγωγή γνώσης.

Ενισχύεται η ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών, η καλή τους ισορροπία, η σωματική άσκηση (π.χ. έθιμο Πυρακαμνιού ), η αισθητική τους καλλιέργεια(π.χ. στολίζουν με κλαδιά τη Ρούσσα), η καλή συνεργασία και το πνεύμα ομαδικότητας που αναπτύσσεται στους κόλπους της ομάδας. Το κόστος συμμετοχής προσαρμόζεται ανάλογα το έθιμο και τον αριθμό των παιδιών.

Τα παραδοσιακα μονοπατια αποτελουνται απο τεσσερα σταδια

1

Προβολές βίντεο, συζήτηση και ερωτοαπαντήσεις που αφορούν το εκάστοτε έθιμο.

2

Λύση σταυρόλεξων και πάζλ σε διαδραστικό πίνακα (ή προβολή με προτζέκτορα) εφόσον υπάρχει η δυνατότητα, διαφορετικά εφαρμογή τους σε Α4 πλαστικοποιημένες κόλλες χαρτιού. Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού.

3

Πρακτικό πεδίο κατασκευών (με χαρτόνια, πηλό, κόλλες, βαμβάκι, κλαδιά ελιάς, φύλλα κισσού, κόκκινα αυγά κ.λ.π.). Στο τέλος, τα παιδιά παίρνουν την κατασκευή μαζί τους.

4

Ενεργή, βιωματική συμμετοχή των παιδιών στην αναβίωση του εθίμου. Πιστά αντίγραφα παραδοσιακών φορεσιών και αντικειμένων (π.χ. ξύλινες χελιδόνες, στολισμός Ειρεσιώνης, μεταμφιέσεις καμήλας, ντιβιτζή κ.τ.λ.).